Review: Niet wat jij denkt, Jiami Jongejan

voorkant-bluawEen tijdje geleden kwam het boek van Jiami uit, genaamd: ‘Niet wat jij denkt – Hoe bloggen en YouTube mijn leven met anorexia veranderden’. Ik volg Jiami al jaren via haar blog en YouTubekanaal en toen ze had aangekondigd een boek uit te brengen, twijfelde ik ook geen moment om hem te bestellen. Vandaag vertel ik je wat ik er van vond!

Jiami is nog hartstikke jong, maar heeft al veel meegemaakt en ook veel bereikt in haar leven. Zo heeft ze een succesvolle blog en een goedlopend YouTubekanaal, maar daarnaast zit ze ook nog op school, is ze betrokken bij toffe projecten over bijvoorbeeld coderen en heeft ze dus een boek geschreven. Het boek is een autobiografische roman, dit betekent dat het verhaal gebaseerd is op haar eigen leven. Dit is ook iets wat je merkt als je het aan het lezen ben, het verhaal is namelijk erg persoonlijk. En dan bedoel ik niet het ‘ik houd van paardrijden ‘-persoonlijk, nee, Jiami neemt je echt mee in haar verhaal en vertelt je gedetaillerd over haar donkerste dagen en diepste gedachtes.

binnenkant-boek

In het verhaal vertelt Jiami hoe ze jaren geleden een eetstoornis ontwikkelt heeft en vervolgens hoe ze hieruit is opgekrabbeld. Ze beschrijft de hele route naar herstel, met alle valkuilen en zaken waar ze gaandeweg tegen aan is gelopen. Vervolgens gaat het boek verder over hoe haar blog en ook haar YouTubekanaal hebben bijgedragen aan haar herstel. Ik wil hier niet teveel details van het verhaal weggeven, want ik wil jullie juist aansporen het boek zelf te lezen. Wat ik nog wel kwijt wil over de inhoud is dat ik het erg goed vind dat Jiami haar verhaal over haar eetstoornis totaal niet heeft geromantiseerd. Het verhaal is rauw en echt. Als het niet goed ging dan merk je dat ook echt aan de schrijfstijl en vormgeving van het boek. Er worden geen doekjes om gebonden, en zware gedachtes worden belicht.

Jiami’s schrijfstijl zou ik omschrijven als vlot. Ze gebruikt veelal korte zinnen en duidelijke taal. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me normaal snel stoor aan het gebruik van vele korte zinnen achter elkaar, maar ik had dat bij dit boek niet. Ik denk dat het hier juist heeft bijgedragen aan de versterking van het verhaal. Wat mij wel opviel is dat naarmate ze ouder werd in het boek, ik het idee had dat haar toon en schrijfstijl ook wat meer volwassen werden. Ik weet niet of dit bewust zo is gedaan of dat het mij alleen opvalt, maar ik vond dat wel erg knap gedaan.

voorkant-blauw-met-accessoires

Een onderwerp wat ook zeker besproken moet worden als je dit boek reviewed is wel de vormgeving. Het boek is speels opgezet. Hiermee bedoel ik dat er ook doodles zijn, lege ruimtes, foto’s en dat soort zaken. Wat ik een goede toevoeging vind zijn de zwarte bladzijdes. Als in het boek Jiami een slechte dag had, slechte gedachtes of als ze het heel zwaar had dan was dat deel van het verhaal te lezen op zwarte pagina’s. Goed bedacht! Ook schreeuwen haar gedachtes soms als het ware door andere lettertypes en groottes van de letters. De vormgeving helpt enorm bij het overbrengen van emoties naar de lezers.

Ik heb het boek toen ik het binnen kreeg binnen 24 uur uitgelezen. Het boek leest makkelijk weg, en als je er eenmaal aan begonnen bent kan je niet meer stoppen. Het verhaal trekt je mee omdat het zeer persoonlijk is. Je krijgt het gevoel alsof je echt in het hoofd van Jiami leeft en door haar ogen meekijkt. Ik vind het boek dus zeker een aanrader, omdat het denk ik iedereen kan raken.

Het boek ‘Niet wat jij denkt’ van Jiami Jongejan is te koop bij bol.com voor €15,00 en heeft 224 pagina’s.

Wil je nou op de hoogte blijven van mijn artikelen, volg me dan vooral op Bloglovin’ en op Instagram

4 thoughts on “Review: Niet wat jij denkt, Jiami Jongejan