Simpele tips voor een gezonder leven (1)

bigstock_Green_And_Red_Healthy_Food_14588906

(Bron afbeelding) Iedereen wil het en het is zelf een trend geworden de afgelopen tijd: gezond leven. Maar in plaats van gelijk 7 dagen per week in de sportschool te gaan staan en alleen maar lijnzaad naar binnen te werken zijn hier een paar simpele tips die je kunnen helpen richting een gezondere leefstijl. Tips die je niet per se meer tijd of geld kosten dan je normaal doet, maar die wel degelijk resultaten kunnen opleveren.

Disclaimer: ik heb geen opleiding in dit soort zaken, deze tips zijn gewoon dingen waarvan ik zelf merk dat ze kunnen helpen. Kijk altijd zelf wat je doet en doe alleen wat goed voelt!

DSC00437

 

1. Sla je ontbijt niet over
Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Als je opstaat heb je energie nodig om op te starten en dat haal je uit je ontbijt. En nee, een kop koffie op het station geldt niet als een volwaardig ontbijt. Vaak wordt het overslaan van ontbijt gezien als minder eten en dus meer afvallen, maar vaak is het tegenovergestelde juist het geval. Mensen die hun ontbijt overslaan gaan dit vaak (onbewust) overcompenseren door de rest van de dag net iets meer te eten. Hierdoor is het missen van het ontbijt juist overgeslagen in meer eten op een dag. Ook zal je merken dat als je ontbij je meer energie hebt in de ochtend en je dus productiever te werk kan.

Tips:

  • Maak je ontbijt alvast een dag van tevoren, maak bijvoorbeeld overnight oats. Zo ben je in de ochtend niet langer bezig, maar heb je toch een lekker en verantwoord ontbijtje.
  • Eet je dagelijkse portie fruit als ontbijt. Hierdoor hoef je je de rest van de dag geen zorgen meer te maken over je in te nemen vitamines en het is makkelijk te bereiden. Eet bijvoorbeeld een appel en een banaan en gooi er wat yoghurt overheen of eet er een paar crackers bij. Dit is makkelijk gemaakt en je begint de dag met lekker veel vitamines.
  • Maak van je ontbijt moment een rustmoment waar je naar uitkijkt, zo zal je je kalmer voelen in de ochtend en niet in alle haast je ontbijt vergeten. Ik vind het ‘s ochtends heerlijk om mijn ontbijtje te maken en die rustig op de bank op te eten om een beetje wakker te worden. Ik voel me daarna klaar voor de dag en het is even een heerlijk momentje voor jezelf, waar je misschien de rest van de dag geen tijd meer voor hebt.

 

2. Drink water
Hoe vaak zal je wel al niet gehoord hebben dat water drinken enorm belangrijk is. Water hydrateert je lichaam als geen ander drinken dat kan. Ook kan het je helpen met afvallen, al is het alleen al om het feit dat je door water te drinken geen ander drinken met suiker binnen krijgt. Ook zal je merken dat als je mer water graat drinken je huid meer zal gaan stralen en minder droog aan zal gaan voelen.

Tips:

  • Veel mensen vinden water niet echt lekker, of in ieder geval geen boeiende smaak hebben. Probeer dan eens een keer wat citroen/ munt/ lavendel/ limoen/ komkommer of wat je maar lekker vind in je water te doen. Of maak een kan water met wat van deze dingen, zo kan de smaak lekker in het water trekken en heeft je water een wat minder saaie smaak. Ook kan je anders voor bruisend water gaan voor de afwisseling.
  • Probeer als je meer water gaan drinken ook echt je gesuikerde frisdranken om te wisselen voor water. Dat je dus niet alleen extra water drinkt, maar dat je ook gelijk minder geraffineerde suikers binnen krijgt: win-win!
  • Als je aan een bureau of tafel werkt of als je lekker op de bank zit, zet een kan water of een fles neer voor je. Die gaat dan vanzelf wel op als je dorst hebt.
  • Houd je toch niet zo van water: drink dan thee bijvoorbeeld. Thee zonde caffeïne als het even kan en bovenal natuurlijk zonder suiker. Verse vruchtensappen zijn ook goed, mits je daar niet teveel van drinkt. Aan fruitsuikers en zuren kan je ook teveel binnen krijgen.

 

3. Beweeg wat meer
Echt fijn is traplopen niet, maar goed is het zeker wel! Probeer eens een keer in plaats van roltrappen en liften de trap te nemen (tenzij je op de 37ste verdieping werkt natuurlijk, of juist wel dan!). Na een tijdje zal je merken dat het minder zwaar wordt. Elk extra beetje beweging op een dag is natuurlijk meegenomen. Ook kan je een keer de fiets naar de supermarkt, de stad of je werk nemen. Heerlijk even in de buitenlucht en het bespaart nog eens benzinekosten ook! Of loop eens een keer een ommetje als je tot rust wil komen in plaats van op de bank te ploffen met een reep chocola.

Tips:

  • Plan van tevoren al in dat je gaat fietsen of lopen, hierdoor weet je dat je misschien wat extra tijd moet inplannen en ga je er van uit dat je dat gaat doen. Maak er een automatisme van.

 

4. Begin niet zomaar aan een willekeurig dieet

Sonja Bakker klink misschien verleidelijk maar dit soort crashdiëten zijn voor de meeste mensen eigenlijk helemaal niet gezond. Elk dieet past bij een ander soort mens, dus begin niet halsoverkop aan een sapkuur voordat je er genoeg van af weet. Begin eerst eens met gezonder maaltijden en meer beweging en kijk wat dat voor je doet. Heb je het idee dat je meer afvalt door te sporten of door minder ongezond te eten en creëer zo je eigen dieet door te kijken wat goed voor je is. Wil je toch meer professionele informatie ga dan naar een echte diëtist.

Tips:

  • De effecten van de meeste diëten zijn alleen maar zichtbaar voor de korte termijn, dus het kan even voor mooie resultaten zorgen, maar op de lange termijn heb je er bijna niks meer aan. Tenzij je heel je leven met een dieet bezig wil zijn. Daarnaast heeft het woord ‘dieet’ vaak al een hele negatieve lading, omdat het geassocieerd wordt met niet eten, nooit meer wat lekkers eten en zo verder. Terwijl dit helemaal niet de zaken zijn waar je mee bezig moet zijn of waar je naar toe zou willen streven. Gezond bezig zijn moet iets leuks zijn, anders kan je het niet volhouden. Door een dieet te vinden wat goed bij je past en welke effecten heeft op de lange termijn, kan je een positiever instelling beter vasthouden en ga je gezond leven met een goed leven associëren. Zo is je ‘dieet’ veel beter vol te houden.

 

DSC00452

 

5. Ga ervoor!

Zoals ik net al beschreef is een positieve instelling heel erg belangrijk op je gezonde levensstijl vol te houden. Wat heel erg belangrijk is, is dat je en gezonder leven niet als einddoel ziet maar als start van een gezond leven. Als je eenmaal het punt hebt bereikt dat je je fit voelt en je gezonder eet, betekent dat niet dat je je doel hebt bereikt. Om zo fit te blijven moet je het natuurlijk volhouden en dit is vaak het punt waar het bij de meeste mensen verkeerd gaat: ze vallen terug in oude gewoontes. Waar je aan begint zal je je voor altijd voor moeten blijven inzetten, wil je de behaalde resultaten behouden. Dit betekent echt niet dat je nooit meer taart, patat en pizza mag eten. Nee helemaal niet zelfs, dit betekent alleen dat het misschien beter is om dat niet elke dag te doen, maar als je er trek in hebt waarom niet? Genieten van het leven is belangrijk en lekker eten hoort daar zeker ook bij. Ook als je gepland had om te sporten maar je hebt helemaal geen zin, is dat niet erg. Als je het alleen wel daarna weer oppakt en doorzet. Een positieve mentaliteit is al het halve werk.

Tips:

  • Vergeet je soms je doelen en heb je er soms echt geen zin meer in? Maak een lijstje met alle dingen die je wil bereiken en waarom dat je blij gaat maken. Pak deze notitie er dan af en toe bij om je net die motivatie te bieden om toch door te gaan. Stel je doel is om af te vallen, schrijf op dat je dan weer die mooie broek aan kan. Is je doel om fitter te worden, schrijf dan op dat je dan eindelijk die lange fietstocht door de Ardennen kan maken wat je al jaren wil doen. Is je doel om gelukkiger te worden, schrijf dan op dat je graag dat fijne gevoel weer wil hebben als je over jezelf nadenkt. En ga zo maar door, een gezonder leven kan verschillende doelen hebben.

 

6. Tussendoortjes

Hoe verleidelijk is het wel niet om een Snickers uit een automaat te halen als je op de trein staat te wachten? Ja, dat gevoel ken ik maar al te goed. Of als je met trek naar de supermarkt gaat en toch weer een rol koekjes, zak chips en een bak ijs mee in je winkelwagentje neemt. Zeker bij lange dagen weg, of gewoon een werkdag, is het verleidelijk als je trek hebt even snel wat te pakken wat eigenlijk niet gezond is. Betrap je je vaak op deze gewoontes en wil je daar verandering in brengen lees dan deze tips hieronder.

Tips:

  • Neem je eigen tussendoortjes mee. Dit kan al zo simpel zijn als een appel. Als je het meeneemt moet je eerst dat opeten voordat je wat mag kopen. Vaak heb je dan door je eigen eten al minder honger en zal je minder snel grijpen naar dat vertrouwde broodje frikandel uit de kantine.
  • Neem eten mee wat je ook echt lekker vind. Houd je eigenlijk niet zo van brood, neem dan wat anders mee. Hierdoor zal je al eerder je eigen eten willen pakken.
  • Maak ‘s avonds wat meer avondeten, de restjes kan je dan meenemen onderweg in een bakje. Desnoods nog even opwarmen in een magnetron en you are good to go!
  • Zoiets als een salade of een fruitsalade is ook relatief snel te maken. Stel je eet toch al fruit bij je ontbijt, snijd dan gelijk wat extra en neem het mee in een bakje. Als je wil dat het fris blijft druppel er dan wat citroensap overheen. Ook salade is zo in elkaar geflansd, sla kan je al gesneden kopen, snoeptomaatjes er bij een beetje zout en peper en het is eigenlijk al lekker. Ook dingen als croutons blijven lekker en makeklijk toe te voegen in een salade. Wil je er wat meer in komt er misschien wat snijwerk bij kijken, je moet maar kijken hoeveel tijd en moeite je er in wil steken. Wel is aan te raden geen olie of azijn op de sla te doen aangezien de sla dan nogal slap word als je het pas later opeet.
  • Kies voor verantwoorde tussendoortjes ook thuis, denk aan wortels, rijstwafels, yoghurt, havermout, smoothies, banaan-ei pannenkoekjes: de mogelijkheden zijn eindeloos.

 

7. Wat je niet koopt dat eet je niet

Het klinkt nogal voor de hand liggend maar toch is het wel zo. Sla gewoon de chocola afdeling wat vaker over zo wordt je toch minder verleid om het te kopen. Zorg wel dat je genoeg andere vullende dingen in huis haalt, zodat je alsnog niet in een hongerige bui besluit Chinees te gaan halen. Natuurlijk mag je ook gewoon lekkers eten en doen wat je wil, maar dat ligt aan je eetgedrag. Denk er eens over na wat je allemaal eet in een week en wat eigenlijk wel vervangen of geschrapt zou kunnen worden. En als je dan wat lekkers wil, neem het dan alleen als je er echt heel heel veel trek in hebt. Zo geniet je alleen maar extra van dingen en eet je niet alleen om het maar te eten.

 

8. Slaap voldoende

Dit is een tip die ik zelf ook wat beter zou moeten opvolgen. Slapen is heel erg belangrijk, al is het maar zodat je de volgende dag weer doorkomt. Sommigen mensen hebben wat minder of meer slaap nodig dan anderen maar dit weet je wel ongeveer van jezelf.

Tips:

  • Probeer rond vaste tijden naar bed te gaan en weer op te staan. Je lichaam zal dit leren en rond die bepaalde tijden dan makkelijker in slaap vallen. Bijvoorbeeld dat je om 11 uur naar bed gaat en om 8 uur weer opstaat.
  • Ga je een keer een uur later naar bed, probeer dan dat uur er in de ochtend weer bij op te tellen, natuurlijk kan dit niet altijd als je naar je werk moet bijvoorbeeld. Maar gun jezelf wel de tijd om het tekort in te halen, in het weekend bijvoorbeeld. Of ‘s avonds een halfuurtje op de bank te liggen. Je lichaam heeft je nachtrust hard nodig en dit moet je niet onderschatten.
  • Probeer vanaf een uur voordat je gaat slapen niet teveel naar beeldschermen te kijken en producten vol cafeïne naar binnen te werken, zo val je makkelijker in slaap en pak je weer wat minuutjes meer.

 

9. Doe het samen

Aan een gezonder levensstijl werken werkt het beste als je het met meer mensen doet. Als je de enige in een gezin bent die aanpassingen maakt moet je wel een heel sterk doorzettingsvermogen hebben wil je dat volhouden. Overtuig anderen of een ander ervan ook mee te doen en ga samen het avontuur aan. Zo kan je je ervaringen met iemand bespreken en elkaar tips geven en helpen. Je motiveert elkaar dan alleen maar meer.

Tips:

  • Als je bijvoorbeeld meer wil gaan bewegen, zoek dan een wandel/fiets/hardloop maatje, prik elke week een dag en ga dan een uurtje samen bewegen. Ondertussen kan je gezellig bijkletsen en je hebt een voldaan gevoel achteraf.
  • Stuur lekkere recepten naar elkaar door en motiverende teksten. Bij sommigen kan dat toch net helpen.

 

Zo, na bijna 2400 woorden hoop ik dat jullie wat wijzer zijn geworden. Ik hoop dat ik met deze simpele tips net wat mensen heb kunnen inspireren of helpen. Iedereen kan dit. Natuurlijk kan je deze basis uitbreiden met een workout schema, een eetschema en een abonnement op de sportschool, maar kleine stapjes zoals deze zijn voor de beginner misschien al handig. Er zijn nog veel meer tips en hier komt zeker nog een vervolg op.

Als je nog vragen hebt laat ze dan achter in de reacties!

Wat doe jij voor een gezonder leven?

 

 

One thought on “Simpele tips voor een gezonder leven (1)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *