Tips om snel beter te worden

DSC00529

Ziek in de zomer? Ja blijkbaar. Overal om me heen hoor ik dat mensen zich niet lekker voelen, er lijkt wel iets te heersen. Omdat ik me ook niet zo goed voel op het moment leek dit me wel een goed onderwerp om over te schrijven. Wat als je je niet lekker voelt, maar je wil niet volledig ziek worden (lees: alleen in bed kunnen liggen, verzorgd moeten worden en niks meer kunnen eten)? Dit zijn de tips die je er zo snel mogelijk weer bovenop zullen helpen!

1. Hygiëne

Om besmetting zo goed mogelijk te voorkomen is het belangrijk dat je zoveel mogelijk niesende mensen, vieze deurklinken en hoestende kinderen vermijdt. Maar we moeten nu bedenken dat je al in de fase van ziek worden zit. Dan is hygiëne alsnog heel erg belangrijk.

  • Zorg ervoor dat je vaak genoeg je handen blijft wassen. Zo besmet je anderen ook minder snel.
  • Ook is het lekker om elke ochtend en avond even kort te douchen, gewoon om je zelf af te spoelen. Als je ziekjes bent zweet je toch wel erg veel op sommige momenten, of je hebt geniest op jezelf en dan is het ook wel lekker als je weer even helemaal fris bent.
  • Wat ook fijn kan zijn is om een heet bad te nemen, zodat je even lekker kan stomen. Dit kan ook goed helpen tegen verkoudheden. Ik doe het vaak om alles even ‘uit te zweten’.
  • En tenslotte gebruik je papieren zakdoekjes maar één keer, en loop niet een halve dag op een vies doekje te snuiten.

2. Beweging

Tenzij je echt al veel te ziek bent is het toch goed voor je om in beweging te blijven. Je kan binnen even wat rommelen, of naar buiten om even wat frisse lucht binnen te krijgen.

  • Maak een ommetje. Ga bijvoorbeeld even naar de supermarkt om de hoek, of loop een blokje om met de hond of met wat muziek in. Zorg wel dat je je goed hebt aangekleed en je keel bedekt is, dat scheelt vaak al als je verkouden bent. Probeer wel een beetje zon te pakken voor wat extra vitamines.
  • Ga niet gelijk te enthousiast van start. Naar de sportschool gaan en hardlopen zou ik voorlopig even overslaan. Het bewegen gaat er nu meer om dat je niet de hele tijd stil zit en je spieren ook weer even wat werk laat doen. Het laat je ook gelijk zien hoe ziek je nou eigenlijk al bent en wat je nog aan kunt.
  • Wil je niet teveel doen, maar ben je het liggen op de bank wel een beetje beu? Probeer anders om wat rek en strek oefeningen te doen of een beetje simpele yoga. Hier word je lekker rustig en ontspannen van en dit kan je vaak zittend uitvoeren.
  • Ga niet gelijk uren hard aan de slag, maar kijk wat je aan kan. Nu ik me niet zo lekker voel kan ik toch nog best wat. Ik beweeg wel in het huis en loop trappen bijvoorbeeld. Maar ik probeer twee keer wel een kwartier iets meer te doen, door bijvoorbeeld wat langer te staan of wat te eten te gaan maken in de keuken. Die kleine dingetjes kunnen je al wat fitter laten voelen

3. Rust

Naast beweging is het natuurlijk nog belangrijker om veel rust te pakken. Je lichaam laat duidelijk merken dat er iets niet goed zit en je moet je lichaam dus ook de rust geven om het probleem aan te gaan pakken. Er is niks mis mee om hele dagen op de bank of in bed te liggen en wat te lezen of films te kijken, als je ziekjes bent hoort dat er allemaal bij.

  • Zorg voor een goede nachtrust. Bekijk hoeveel uur je normaal nodig hebt voor een goede nachtrust en tel daar 2,5 uur bij op. Dus stel: ik slaap bijvoorbeeld meestal 7 uur, dan ga ik nu 9 uur slapen en gebruik ik een half uur om in de ochtend wakker te worden voordat ik op sta. Dus dat je goed uitgerust bent en rustig uit bed gaat, zo is je lichaam ook weer helemaal klaar voor de dag. Dit ligt natuurlijk ook helemaal aan hoe beroerd je je voelt en welke dingen je toch nog moet doen die dag.
  • Doe tussendoor ook dutjes. Ook al lig je heel de dag al, kan slapen toch nog even wat meer rust geven. Doe bijvoorbeeld nog twee keer een half uur je ogen dicht op een dag (of lekker langer natuurlijk).
  • Ga op tijd naar bed, ook al ben je moe van het rusten is het toch beter om lekker op tijd te gaan slapen. Die leuke film of nieuwe aflevering kan je morgen ook nog wel zien.

 

DSC00532

 

4. Eten

Ook dit ligt er weer aan hoe ziek je al bent. Ik heb op het moment bijvoorbeeld geen probleem met eten, maar sommigen kunnen juist niet goed eten als ze zich niet lekker voelen. Van wat je binnenkrijgt zorg in ieder geval dat daar extra veel vitamines in zitten.

  • Vooral fruit zoals sinaasappels, mandarijnen en andere citrusvruchten werken enorm goed als je je niet lekker voelt. Al is het alleen al omdat de smaak daarvan lekkerder is voor de meeste mensen als ze ziek zijn. Vaak ben je je smaak een beetje kwijt, maar omdat citrusvruchten zo sterk zuur en zoet kunnen zijn proef je deze vaak nog wel.
  • Eet ook veel groente, en gevarieerde groenten. Maak eens een lekkere salade, of eet spinazie of boerenkool.
  • Vermijd teveel vet eten, je darmen kunnen hier vaak niet zo goed tegen.
  • Als je ziek bent betekent niet dat je niks lekkers mag eten. Zo lang je er niet misselijk van wordt kan je best een stuk chocolade nemen, niks mis mee. Maar probeer het wel een beetje in te houden en omdat je werkt naar een snel herstel zal je je zoveel als mogelijk moeten richten op vitamines.
  • Consumeer zoveel als mogelijk verse groente en fruit, in plaats van verwerkte producten. Dus pers zelf sinaasappels (of koop een fles vers geperste) in plaats van een pak multivitamine. De meeste vitamines zijn in voorverwerkte producten al weg, en vaak zitten er ook toevoegingen bij (denk aan extra suikers) die je ook nergens mee gaan helpen.

5. Drinken

Blijf vooral veel drinken, een groot probleem bij zieken is dat ze vergeten te drinken en daarmee meer last van hun keel krijgen en uitgedroogd kunnen raken. En zieker worden wil je natuurlijk al helemaal niet.

  • Drink vooral veel water. Of water met een schijfje citroen bijvoorbeeld.
  • Zet een kan met water naast je neer en vul deze steeds bij, zo weet je zeker dat je genoeg drinkt.
  • Drink ook thee, wel kruidenthee of groene thee. En een scheut honing er in kan vaak ook geen kwaad.

 

Dit zijn mijn tips om het ziek zijn zo veel mogelijk tegen te gaan. Hopelijk staat iedereen weer vlug op de been om van het heerlijke zomerweer te genieten! Ondertussen gooi ik nog een paracetamol naar binnen en eet ik een appeltje in de tuin. Ik wens iedereen die ook ziekjes is veel beterschap!

 

Wat doe jij als je ziek bent?

One thought on “Tips om snel beter te worden

  1. I and also my guys were examining the great items from your web site then suddenly I had an awful feeling I had not expressed respect to the website owner for those secrets. All of the young men ended up for that reason warmed to learn all of them and now have clearly been loving those things. We appreciate you turning out to be really helpful and then for finding this form of smart subject areas most people are really wanting to understand about. Our sincere regret for not expressing appreciation to you sooner.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *